آرشیو فروردین ماه 1400

جامع ترين سامانه آرايشي و بهداشتي

حرم امام حسين (ع)

۱۰ بازديد

حرم امام حسين يا حرم حسيني يكي از محبوب ترين اماكن مذهبي در جهان بوده است كه به دليل استقرار در آن از اقصي نقاط جهان مورد توجه قرار گرفته است. حرم امام حسين در عراق واقع شده است و سالانه بسياري از شيعيان براي زيارت به آنجا مي روند. بين الحرمين حرم امام حسين چنان آرامش وصف ناپذيري به زائران خود مي بخشد كه شيعيان به آن علاقه زيادي پيدا كرده اند و حتي برخي از زائران معمولاً هر ساله به غرفه ابي عبدالله مي روند.

حرم امام حسين در كدام شهر است؟

مقبره اباعبدالله را مي توان در مركز كربلا (شهريور ، 80 كيلومتري نجف و 100 كيلومتري بغداد) قرار داد. موقعيت جغرافيايي اين شهر 32 درجه و 40 دقيقه عرض شمالي و 43 درجه و 50 دقيقه طول شرقي است. حرم امام حسين (ع) براي گردشگران تور كربلا تقدير ويژه اي دارد. تصاوير حرم امام حسين حرم امام حسين (ع)امام حسين كه سومين امام شيعيان مي شود .

در محرم سال 61 هجري براي ابراز مخالفت با سياست هاي ناعادلانه يزيد ، براي مخالفت با آن. اين اختلافات سرانجام به جنگ بين دو طرف در صحراي نينوا منجر مي شود. در روز دهم محرم همان سال و در پي نبردها ، شهدا به شهادت رسيدند و اين واقعه بدترين روز تاريخ را براي شيعيان رقم زد.پس از شهادت امام حسين و يارانش در مرز كربلا ، وي چند روز پس از قبيله بني اسد ، اجساد آنها را به خاك سپرد. بني اسد براي مقبره امام حسين نشان مي دهد كه آنها درخت سدرا را به عنوان نشانه اي براي علامت گذاري آن گرفته اند تا شما بتوانيد با اين علامت آن را پيدا كنيد. بنابراين مي توان گفت كه در زمان حكومت بني اميه ، شيعيان براي بازديد از مقبره سيد الشهدا كاملاً روشن هستند. مناره هاي حرم امام حسين (ع) حرم امام حسينهمانطور كه قبلاً گفتيد .

اولين مقبره حسين بن علي توسط بني اسد ساخته شد و پس از آن گفته مي شود كه توسط ابوعبيد ثقفي مدت كوتاهي گسترش يافت. چرا اين ساختمان كه از موادي مانند گچ و آجر ساخته شده بود ، به دستور هارون الرشيد (دوره بني عباس) تخريب شد. در طي اين تخريب ، خانه نيز ويران شد و براي از بين بردن علائم ، قبر را شخم زده و درخت سرو را قطع كردند.اما اين عمل با كينه توزي شيعيان همراه بود و خشم آنها را برانگيخت ، بنابراين وقتي علي بن موسي خلاصه را برداشت ، شيعيان با تلاش فراوان حرم امام حسين را بازسازي كردند. اما ديري نپاييد كه اين بنا به دستور متوكل عباسي در سال 232 ه.ق تخريب شد .

به دنبال اين اقدام ، زمين تخريب شده به طور كلي شخم زده و به زراعت تبديل شد.آخرين عمليات مرمت و احياي بناي حرم امام حسين (در دوره باستان) در سال 371 هجري قمري توسط عضدالدوله ديلمي انجام شد و وي را وادار به ساخت كل بقاع متبركه كرد. بازسازي ساختمان حرم در سال 367 هجري قمري آغاز و در سال 371 هجري قمري به پايان رسيد و در اين مدت حرم حسين بن علي به مدت 4 سال به زيبايي ساخته شد و گنبدي در بالاي مقبره در نظر گرفته شد. ساختمان اصلي علي رغم بي رحمي ساخته شده است ، اما هنوز پايدار مانده است. در آتش سوزي سال 407 هجري قمري ، قسمت قابل توجهي از تزئينات داخلي اين آستان مقدس به دليل سقوط شمع آسيب ديد اما به دليل كمبود چوب در ساختمان اصلي مقبره و ستون ها ، قسمت مهمي از پا دست نخورده باقي مي ماند در واقع ، ساختمان اصلي حرم ، كه اكنون قابل مشاهده است ، از بقاياي معماري آل بويه به جاي مانده است كه از مغول ها نيز محافظت شده است. تاريخچه حرم امام حسين مرمت هاي حرم امام حسيناز آن زمان ، بازسازي ها و تعميرات بي شماري در حرم امام حسين انجام شده و ايجاد تزئينات در قسمت هاي مختلف آن جلوه اي بي نظير براي آن قسمت دارد.بخشي از ايوان طلاي حرم امام حسين (ع) كه زيبايي و اندازه بي حد و حصر آن توجه گردشگران تور كربلا را به خود جلب كرده است ، توسط دولت جلاير ساخته شده است. بعداً ، صندوق فلزي و حرم توسط پادشاهان صفحات ساخته شد و همچنين باعث ايجاد آرامش شد.

 

در دوره عثماني يك كاروانسرا در نزديكي حرم ساخته شد كه باعث راحتي مسافران مي شد.قسمت بزرگي از تزئينات حرم مربوط به دوره نادرشاه (1135 هجري قمري) است. همچنين در دوره قاجار ، گنبد حرم با روكشي از طلا بازسازي شد و ظاهر بسيار زيبايي پيدا كرد. در سال 1216 قمري وهابي به نام سعود بن عبدالعزيز طي يك حمله وحشيانه به كربلا رفت و علاوه بر كشتار بزرگي كه انجام داد ، حرم امام حسين را تخريب كرد و اموال ارزشمند آن را غارت كرد. اما پس از 2 سال ، به دستور فتحعلي شاه قاجار ، امامزاده جديدي ساخته شد.فقط در طول تاريخ ، ارادت خاص ايرانيان به اين امام (ره) مشهود بود و شهر خاص و عمومي شد ، ايرانيان در توسعه و گسترش بسيار كار كردند.